Hoofdkantoor Joolz

Inleiding

In 2015 won Space Encounters de opdracht om een voormalige machinefabriek in Amsterdam Noord te transformeren tot hoofdkantoor voor Joolz. De ontwerper en fabrikant van kinderwagens heeft een sterke ideologische agenda op het gebied van verantwoord ondernemen en wilde dit ook in de eigen huisvesting tot uitdrukking laten komen.

Toelichting ontwerp

Het industriële pand aan de Distelweg bestaat uit twee, van elkaar gescheiden delen: een lichte fabriekshal en een tweelaags, generiek kantoor. De eerste ingreep van Space Encounters was om de wand tussen de beide bouwdelen op de begane grond open te breken, waardoor er één grote ruimte ontstond. De fabriekshal werd hierdoor vanaf de straat zichtbaar. De harde barrière maakte plaats voor een natuurlijke, doorwaadbare scheiding in de vorm van drie kassen vol tropische planten en bomen. Ze zijn direct onder een reeks bestaande daklichten geplaatst en liggen daardoor zowel architectonisch als botanisch op exact de juiste plek. Niet alleen zijn de kassen in vorm en schaal een echo van de daklichten, ook in hun detaillering en materialisering versterken ze het gevoel van logica. In de kassen, waar de planten letterlijk richting de hemel groeien, zijn diverse overleg- en concentratieplekken voorzien. De exotische werkplekken bieden dankzij de dichte begroeiing en de aanwezigheid van grote, glazen schuifpuien zowel visueel als akoestisch de nodige privacy.
Ontvangst, ontmoeting, ontspanning en informeel overleg vinden plaats in het ruime werkrestaurant in de voormalige fabriekshal, terwijl in het tweelaagse bouwdeel aan de straat de bureauwerkplekken zijn ondergebracht. Eenvoudige volumes van kalkzandsteenblokken verdelen beide zones in kleinere, overzichtelijke eenheden. Ze herbergen functies als keuken, kleedruimten, pantry, toiletten, opslag en verticale verbindingen. Het werkrestaurant is ruimer vormgegeven dan noodzakelijk omdat naast de primaire functie van bedrijfsrestaurant, heeft restaurant ook een buurtfunctie heeft.
De kantoorzone bestaat op de begane grond uit grootschalige, open werkplekken, terwijl de verdieping middels kalkzandstenen wanden op stramien opgedeeld is in kleinere werkgebieden. De gangzone ligt hier langs de gevel, maar is van het werkgebied af te sluiten met glazen schuifdeuren. Dankzij een groot aantal trappen blijven alle ruimten bereikbaar, ook als plaatselijk de glazen deuren dicht zijn geschoven.

We wilden met behulp van dit gebouw ook de buurt mooier en veiliger maken. Niet alleen door het kantoor een buurtfunctie te geven, maar ook als baken van licht en leven langs een vrij donkere en anonieme route.” Dankzij de gekantelde plaatsing van de grote glazen puien is de transparantie vanaf buiten maximaal. Vooral in de avonduren opent het pand zich als een poppenhuis waar voorbijgangers dwars doorheen kunnen kijken.

Toelichting categorie

Joolz is dan wel een kinderwagenproducent, maar dat doet de ingang van het gebouw niet vermoeden. Het eerste wat je ziet is namelijk een kas met tropische planten in, waardoor je bij een fruitkweker denkt beland te zijn. Maar nee, in dit tropische klimaat worden inderdaad kinderwagens ontworpen.
“Wat je ziet is de vertaling van de wensen van onze werknemers door de architect”, vertelt Stan Vermeulen, CEO en mede-oprichter van Joolz. “De slagzin van Joolz is ‘positive design’ en dat moest ons nieuw hoofdkantoor ook uitstralen toen we anderhalf jaar geleden deze oude machinefabriek kochten.”
Joolz is sinds 3 maanden verhuisd van een smal grachtenkantoor in centrum Amsterdam naar dit ruime pand in Noord-Amsterdam. “We wilden voor ons nieuw hoofdkantoor een plek waar creativiteit gestimuleerd wordt en een inrichting die uitstraalt waar wij als merk voor staan. Bovendien helpt dit decor bij een goede sfeer op de werkvloer en leren we elkaar beter kennen door de verschillende open plekken in het kantoor.”
Het kantoor van Joolz ziet er niet alleen uit als een bos in een tropisch regenwoud, ze werken met de verkoop van hun kinderwagens ook aan meer groen in de wouden. Zo wordt er bijvoorbeeld per verkochte kinderwagen een boom gepland in Colombia. “Kinderwagens maken is niet echt eco-friendly, maar we proberen in alles wat we doen onze ecologische voetafdruk te verminderen.”
Een gezonde geest in een gezond lichaam. Dat is een spreuk die al meegaat sinds het bestaan van spreuken en ook belangrijk is bij Joolz. “De sportruimte is samen met mijn eigen kantoor en de bar mijn favoriete plek in het kantoor. Ik probeer zelf twee keer per week te sporten. Dat is altijd leuk om met collega’s te doen, zeker als je er even klaar mee bent en de motivatie om te werken ver te zoeken is.”
Naast een sportruimte, is er ook gedacht aan een goede lunch om de werknemers gezond te houden. De lunch is steeds organisch en heel divers. De groenten die Stan en zijn team eten zijn niet in de kassen gekweekt, zoals ik verwachtte. “We werken samen met de buurtboer en een cateraar om er zeker van te zijn dat we elke dag lekker en gezond eten krijgen.”
Naast de sportruimte, het gezonde eten en de mooie werkplek heeft Stan nog andere manieren om zijn werknemers gelukkig te houden. “Elke week houden we een VrijMiBo bij ons op kantoor waar we met z’n allen gezellig aan de bar bijkletsen."

Colofon

Datum van ingebruikname: 2016-06-01

Bouwperiode van: 2015-12-01

Bouwperiode tot: 2016-05-31

Bruto vloeroppervlak: 1600

Architecten:
Joost Baks
Gijs Baks
Stijn de Weerd
Remi Versteeg

Architectenbureau: Space Encounters

Website (architectenbureau): www.space-encounters.eu

Contact (e-mail): remi.versteeg@s-e.eu

Telefoonnummer: +31 (0) 202044598

Opdrachtgever: Milk Design BV

Relevante adviseurs:
Philip van Traa GrownDownTown
Mathijs Dull Huisman & Van Muijen
Pepijn van der Weijer New Cheese Development

Aannemer:
Barten Zeist
Roord Binnenbouw Amsterdam
Growndowntown Amsterdam

Fotograaf: Jordi Huisman

Inloggen op
Gebouw van het jaar

Wachtwoord vergeten?
Registreren (Sluiten)